Transport Action Canada: Hotline 1112

Transport Action Canada
(formerly Transport 2000 / anciennement Transport 2000 Canada)
Hotline 1112
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Two lanes devoted to transit: Champlain Bridge

"A transit users’ group says a new Champlain Bridge should have tolls for cars and two free lanes devoted to public transit. Transport 2000 on Tuesday joined the “Champlain en chantier: Quand?” coalition, which is pushing federal parties to promise funding for a new bridge before the May 2 election. It is estimated 200,000 people cross the federally owned Champlain Bridge every day, including about 40,000 riding in buses," Andy Riga reported for the Montreal Gazette on April 12.

“Transport 2000 president Robert Dubé said a new bridge should have four lanes in each direction. In each direction: One lane should be reserved for buses and carpoolers with more than three occupants. During rush hours, this lane would be reserved for buses. A second lane should be for a higher-capacity mode of public transit such as light-rail transit.

“The other two lanes –for cars and trucks – should have tolls such as those on the new Highway 25 bridge. Due to open in May, that Montreal-Laval span will have electronic tolls. Motorists will be automatically charged without stopping at toll booths,” the Montreal Gazette reported.

Transport 2000 Québec: Conférence nationale avec ses partenaires ontariens en février 2012

« Transport 2000 Québec réclame la publication des études mises à jour relatives au train rapide Québec-Ontario. Affirmant que les résultats sont prêts, elle estime que le retard de diffusion prive la population d'un vrai débat entourant la modernisation des services de trains de passagers dans la conurbation Québec-Windsor » La Presse Canadienne a rapporté le 12 avril.

« Le président du conseil de l'association, Robert Dubé, a rappelé que l'annonce de ces études avait été diffusée largement en janvier 2008. Transport 2000 envisage la tenue à Montréal d'une conférence nationale avec ses partenaires ontariens en février 2012 sur le potentiel d'implantation de la haute vitesse ferroviaire entre les villes de Québec, Montréal, Ottawa, Toronto et Windsor » La Presse Canadienne a rapporté.

HOV lanes: Little evidence to justify the minimalist approach

Dr. Barry Wellar, Transport Action Canada Distinguished Research Fellow, writes: "I commend Transport 2000 Québec for advocating that one lane of a new Champlain bridge connecting Montreal and South Shore communities, In a number of jurisdictions, including Ontario, as few as two persons in a private motor vehicle is sufficient to qualify the vehicle for entry to a so-called 'high-occupancy vehicle (HOV) lane', even though there is little evidence to justify this minimalist approach as a means of reducing traffic volumes or congestion. The Transport 2000 recommendation is a significant departure from traditional HOV schemes, and it presents a serious test of the sincerity federal, provincial, and municipal governments when it comes to implementing  practices that help to achieve sustainable transport."

Le Comité de vigilance Turcot : La balle est aussi dans le camp de la Ville de Montréal

« Après analyse, il nous apparaît clair que contrairement à ce qu'elle prétend, la Ville peut intervenir et prendre des décisions relatives à des aspects précis du projet Turcot pour le bonifier. Ce faisant, la Ville de Montréal y réduirait l'espace réservé aux automobiles, ce qui irait dans le sens de l'objectif de son Plan de transport de réduire de 20 % les déplacements automobiles à destination du centre-ville et celui du Plan de développement durable, de réduire de 30 % les émissions de gaz à effet de serre de la collectivité par rapport à 1990 d'ici 2020 » soutient Coralie Deny, directrice générale du Conseil régional de l'environnement de Montréal » Le Comité de vigilance Turcot a rapporté le 14 avril.

Le Comité de vigilance Turcot a été créé le 18 novembre 2010 et est composé d'Équiterre, de la Fondation David Suzuki, de Transport 2000 et de plus autres.

Reconstruction du pont Champlain, sous certaines conditions

Pour le conseil d'administration de Transport 2000, il est essentiel que les deux paliers de gouvernements privilégient une solution d'avenir plutôt qu'un projet tourné vers le passé.  On doit maintenant privilégier une approche de développement voire de mobilité durable, plutôt que de reconduire des modèles qui - chiffres à l'appui - ont favorisé l'explosion au 20e siècle de la circulation automobile et par camion, au détriment du transport collectif et des moyens de déplacements plus efficaces.  Le président du Conseil monsieur Robert A. Dubé, insiste pour qu'une plus large part des déplacements soient assumés au moyen des transports collectifs et qu'une planification des modes plus équilibrée que par le passé soit prévue en amont.

Dans cette perspective, l'organisme a évoqué l'hypothèse que sur un nouvel axe prévoyant quatre voies de circulation par direction, l'une soit réservée aux autobus et au covoiturage (trois occupants et plus) en période de grande affluence.  Une autre voie serait réservée en tout temps à un mode de transport en commun sur rail.  Ces deux voies seraient ainsi exemptes du péage, qui s'appliquerait sur les autres voies, un péage intelligent - en fonction des charges et des périodes de la journée.

Waterloo Region: Financial analysis of transit plan

"A financial analysis has concluded that installing trains while expanding local and express buses is “clearly not affordable” as it could hike regional taxes by up to 15 per cent by 2017. The revised financial plan aims to install trains by 2017 and delay the bulk of supportive transit upgrades. This would hike taxes by up to 10.5 per cent by 2018," Jeff Outhit, reported for the Waterloo Region Record on Apr. 15.

"A group of rail advocates is not concerned. “It’s not the best but it isn’t a cancellation of the project,” said Tim Mollison, of the Tri-Cities Transport Action Group. “We don’t believe that this spells any sort of serious crisis.” … Although cheaper rapid buses remain an option, planners want electric trains from Conestoga Mall in Waterloo to the Fairview Park mall in Kitchener, with fast buses in mixed traffic in Cambridge. The launch cost is $818 million, with senior governments paying up to $565 million," the Waterloo Region Record reported.

Air Canada plans to outsource maintenance : New safety standards?

"Aveos was spun off as a separate entity in 2007 by Air Canada then-president Robert Milton to pay debt," François Shalom reported for the Montreal Gazette on Apr. 15. "Of the 5,000 employees, about 2,000 will remain with Air Canada, which still requires mechanics to conduct line maintenance, routine daily checks. The other 3,000 or so will transition to Aveos permanently. The Aveos contract with Air Canada ends in 2013, and union (IAM) and several rank and file members have told The Gazette in recent weeks that they believe Air Canada will outsource the work after 2013 to low-wage countries or nonunion centres in the U.S. and Canada," the newspaper reported.

Avril 27: Montebello: Rural Transit Symposium Transport Rural: April 27

Fairmont Le Château Montebello
392 Notre Dame
Montebello, Québec
20 $ incluant déjeuner, dîner et rafraîchissements

SVP: Complete the attached registration form if you plan on attending.
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More info: Mary J. McCuaig mmccuaig@nationmun.ca 613-764-5444 ext. 222 Fax: 613-764-3310

50 % off: VIA Rail Canada

On April 15  VIA Rail Canada launched a sale featuring 50% off the adult regular fare in Economy, Sleeper and Sleeper Touring classes valid fortravel across Canada from April 18 to September 5, 2011 inclusive.

Profitez de la promotion à 50 % de VIA Rail

VIA Rail Canada a lancé une promotion à50 % juste à temps pour la planification des vacances du printemps ou d'été.L'offre, en vigueur du 18 avril au 5 septembre 2011 inclusivement,s'applique au tarif régulier adulte en classe Économie, Voiture-lits et Voiture-lits Loisirs partout au Canada.

CUTA: Federal parties are still short on firm commitments to transit

The Canadian Urban Transit Association (CUTA) is calling on the federal party leaders to make public transit a key priority during the election. Transit issues received significant attention early in the campaign. Despite this, federal parties are still short on firm commitments to specific projects or dedicated envelopes of funding for transit needs," CUTA reported on April 12.

CUTA President & CEO Michael Roschlau said: "We hope that the leaders' debates this week will provide an opportunity for the party leaders to lay out their plan for public transit." For updates on transit issues during the campaign, see the CUTA website
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Pour consulter des mises à jour sur les questions relatives au transport en commun pendant la campagne, veuillez consulter le site Web de l'ACTU.