Federal election transit promises; Investissement dans le transport collectif

Transport Action Canada  Hotline 1114 April 29, 2011

Montreal Gazette, Andy Riga, Apr. 23
"For Transport 2000, a transit users’ group, the Champlain Bridge and faster inter-city trains are the top priorities. But on both issues, the Conservative government appears to be stalling the release of studies, said Normand Parisien, the group’s executive director.“It’s frustrating that we don’t have the results because an election campaign is the time when we should be debating these issues,” the Montreal Gazette reported.

ACTU: Investissement fédéral dans le transport collectif : une priorité pour les Canadiens

Parti conservateur du Canada: Travailler en collaboration avec les provinces, les territoires, la Fédération canadienne des municipalités et d'autres intervenants pour élaborer un plan à long terme pour l'infrastructure publique après l'expiration du Fonds Chantier Canada. Déposer des mesures législatives pour confirmer le financement permanent de l'infrastructure municipale au moyen du Fonds de la taxe sur l'essence.

CUTA Releases Federal Party Positions on Public Transit

Conservative Party of Canada: Work with provinces, territories, the Federation of Canadian Municipalities and other stakeholders to develop a long-term plan for public infrastructure that extends beyond the expiry of the Building Canada Plan. Introduce legislation to confirm permanent funding for municipal infrastructure through the Gas Tax Fund.

Liberal Party of Canada: Provide leadership, working with other levels of government and the private sector to put in place a Canadian Transportation and Infrastructure Strategy that targets long-term economic benefits. That specifically includes local and regional transit, rapid transit and commuter rail that helps reduce greenhouse gas emissions by providing efficient alternatives to private vehicles. A Liberal government will also be open to exploring with stakeholders incentives to favour a modal shift to transit during peak hours.

Parti libéral du Canada: Faire preuve de leadership, travailler avec les autres ordres de gouvernement et le secteur privé pour mettre en place une Stratégie nationale de transport et d'infrastructure qui misera sur les bénéfices économiques à long terme. Ces priorités incluent les moyens de transport locaux et régionaux, les services de transport collectif rapide et les trains de banlieue qui sont des solutions de rechange efficaces pour décourager le recours aux véhicules personnels et ainsi réduire les émissions de gaz à effet de serre. Un gouvernement libéral sera également ouvert à étudier avec les parties intéressées des mesures incitatives pour encourager un changement de mode de transport pendant les heures de pointe.

Nouveau Parti démocratique du Canada (NPD): Mettre en œuvre une Stratégie nationale de transport collectif visant à mettre en place un plan d'investissement permanent pour soutenir le transport collectif, et établir des mécanismes pour assurer un financement fédéral durable au transport collectif.
Allouer un cent supplémentaire de la taxe sur l'essence pour le financement du transport collectif dans les municipalités. Encourager le transport collectif en fournissant une exonération fiscale aux employés qui achètent des laissez-passer pour se rendre au travail.

New Democratic Party of Canada (NDP): Enact a National Public Transit Strategy, which would provide a permanent investment plan to support public transit and establish federal funding mechanisms to support public transit. Allocate another cent of the existing gas tax to public transit funding for municipalities.

Bloc Québécois: Faire des investissements importants dans les infrastructures de transport collectif - notamment l'établissement de voies réservées aux véhicules du transport collectif, le développement de nouvelles lignes de trains de banlieue, de tramways et de trolleybus.

Parti vert du Canada: S'engager à consacrer 2,1 milliards de dollars pour le financement du transport collectif au cours des trois prochaines années. Travailler en collaboration avec les provinces et les municipalités pour créer six superfonds municipaux qui procureront aux municipalités un financement continu. L'un de ces fonds sera consacré à la promotion du transport collectif.Exonérer d'impôt les cartes d'abonnement de transport collectif fournies par l'employeur en les exemptant de leur statut d'avantage imposable, afin d'encourager les travailleurs et les entreprises à utiliser le transport collectif. Procurer un soutien financier aux provinces qui offrent des cartes d'abonnement de transport collectif gratuites aux personnes vivant sous le seuil de la pauvreté. L'achalandage des réseaux de transport collectif au Canada continue de pulvériser les records, grâce au 1,82 milliard de déplacements de passagers par année, et augmente à un taux équivalant à deux ou trois fois le taux de la croissance démographique, preuve que le transport collectif peut attirera de plus en plus de Canadiens, dans un environnement qui garantit l'équilibre entre l'accroissement du service et les mesures d'incitation. Encourage transit use by providing a tax exemption for employee workplace-based transit passes.

Bloc Québécois: Support major investments in public transit infrastructure such as dedicated transit lanes, as well as the development of new lines for commuter trains, tramways, and trolleybuses.

Green Party of Canada: Commit 2.1 billion dollars in new mass transit funding over the next three years. Work together with the provinces and municipalities to establish six municipal superfunds to provide steady, consistent funding for municipalities. One of these funds will be dedicated to mass transit promotion. Make employer-provided transit passes tax-free by exempting them from taxable benefit status, to encourage workers and businesses to use public transport. Provide financial support to provinces that provide free public transit passes to people living below the poverty line.

Les Montréalais utilisent toujours autant leur voiture pour leurs déplacements quotidiens
Métro (Montréal), Vincent Forter, le 28 avril 2011
Normand Parisien, de Transport 2000, indique que Montréal obtient habituellement une bonne note à ce chapitre en Amérique du Nord, mais que quand on se compare à l'Europe, ça fait plus mal. ... Selon Normand Parisien, pour encourager les gens à prendre le transport en commun, il faudrait mieux répartir le financement et améliorer les services. "Il faut instaurer des péages métropolitains, et on pourra ensuite réduire les tarifs du transport en commun", croit-il, Métro a rapporté.

Experts tell inquest: aviation regulations must change
Cranbrook Daily Townsman, Sally MacDonald, Apr. 28
The Canadian Aviation Regulations are ambiguous about low altitude flights over built-up areas, Lawson pointed out. Flights over "built-up areas" must be at an elevation above 1000 feet, the regulations say, but allow several exceptions, including for "flight inspection", the Cranbrook Daily Townsman reported.


ETBs and concrete cracking


A reader writes "The ETB (Electric Trolley Buses) message needs sizzle sizzle. A strategy that "cracks the concrete" in small chucks may be required after the lost decades. May I suggest an amendment to the HTA (Highway Traffic Act) to permit 15.2 m (50 foot) non-articulated transit buses, along with licensing of modern transit bus (not the currently offered by Orion and New Flyer) design
that has provision for trolley or ICE (Internal Combustion Engine) operation to be manufactured in Ontario."

Japanese are celebrate the opening of the new Shinkansen line in Kyushu



The CAPTrains question on transportation and trains was the first question the Sault Ste Marie Chamber of Commerce asked the panel of Sault Ste Marie candidates at the Chambers all Canadidates forum. We had circulated the question to all of the candidates a few days prior to the forum so all the candidates were prepared and answered well. It was a great enhancement of profile for trains and transportation as well as for CAPTrains. The basic question was: Being that efficient, effective and affordable transportation is fundamental to the health and sustainability of Canada’s economy and culture, what do you feel a Transportation Strategy for Canada should encompass to inter-connect Canada’s rural, remote, regional communities, economies and cultures, support broad socio-economic opportunities, and make efficient, effective use of Canada's limited tax resources?

We circulated our question to all of the Algoma-Manitoulin-Kapuskasing candidates as well and posted the question on our website. We asked all of the regional candidates to send us their responses to out trains and transportation question and we have received 4 responses so far and we have posted the responses as comments to the posted question. Go to http://www.CAPTrains.ca to see the full question as well as the responses we have received from our regional election candidates, CAPT reported April 28.